Modernism: in print

Dutch graphic design 1917–2017

Eerste overzichtstentoonstelling over het modernisme in de Nederlandse grafische vormgeving, met een reactie van Hansje van Halem. Van 16 juni t/m 1 oktober 2017.

Citroën, ontwerp Karel Suyling, 1960

Citroën, ontwerp Karel Suyling, 1960

Bij de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam loopt vanaf 16 juni de tentoonstelling Modernism: in print. Honderd jaar na de oprichting van de kunstbeweging De Stijl biedt deze tentoonstelling voor het eerst een overzicht van de Nederlandse grafische vormgeving die onder invloed van De Stijl en de buitenlandse avant-garde ontstond. Voor deze tentoonstelling is geput uit de eigen collecties, met name de Typografische Bibliotheek en de vele ontwerpersarchieven die de Bijzondere Collecties beheren.

Met drukwerk en uniek archiefmateriaal als originele schetsen en ontwerpen laat de tentoonstelling zien hoe het modernisme ons dagelijks leven lange tijd visueel domineerde met uiteenlopende grafische uitingen, van huisstijlen en affiches tot postzegels en fotoboeken. Vertegenwoordigd zijn onder anderen de ontwerpers Piet Zwart, Dick Elffers, Jurriaan Schrofer, Wim Crouwel en Experimental Jetset. Met buitenlandse handboeken en letterproeven, en met sleutelwerken van ontwerpers als El Lissitzky, Jan Tschichold en Karl Gerstner biedt Modernism: in print context aan de Nederlandse bijdrage aan het modernisme.

 

Rijks-serietoestellen, ontwerp Gerard Kiljan, 1932

Rijks-serietoestellen, ontwerp Gerard Kiljan, 1932

Reactie van Hansje van Halem

In het naastgelegen ErfgoedLab geeft grafisch ontwerper Hansje van Halem (1978) – de nieuwe hoofdontwerper voor Lowlands – een reactie op het modernisme. Het ornament werd door de modernisten nadrukkelijk verworpen maar blijkt hier weer uitgesproken actueel.

 

Waar ook, 1958, ontwerp Dick Elffers, detail

Waar ook, 1958, ontwerp Dick Elffers, detail

Gepubliceerd door  Bijzondere Collecties UvA

21 maart 2017